مقاله/حیات فرهنگی در عصر امام مهدی(عج) | پایگاه اینترنتی چالکا
مقاله/حیات فرهنگی در عصر امام مهدی(عج)

مقاله/حیات فرهنگی در عصر امام مهدی(عج)

دی ۲۰
مقاله/حیات فرهنگی در عصر امام مهدی(عج)

 بی‏تردید عصر امام مهدی(ع) عصر حاکمیت نور دانش و بینش و از درخشان‏ترین و زیباترین اعصار روی کره زمین از آغاز آفرینش جهان و انسان خواهد بود. آنچه در این نوشتار تقدیم خوانندگان عزیز می‏شود برخی از ابعاد زندگی و شکوفایی و درخشندگی آن عصر است که با تلخیص از نظر گرامی‏تان می‏گذرد.

در عصر درخشان امام مهدی(ع) حیات فرهنگی به گونه ‏ای شکوفا و بارور می‏گردد و دانش و فرهنگ و معنویت بویژه علوم دینی و احکام و مقررات و معارف انسان ‏ساز اسلام در سراسر گیتی بسط و گسترش می‏یابد و چرخ‏ های فرهنگ و آگاهی و شناخت با سرعت وصف ‏ناپذیری به حرکت می‏افتد.

کتابهای مربوط به شرح حال راویان احادیث که به کتابهای رجالی مشهورند و نیز شرح حال و بیوگرافی آنان و تقسیم‏بندی روایات به صحیح و ضعیف که بیشتر به حدس و گمان تکیه دارد و در عصر غیبت و به خاطر نرسیدن دست مردم به امام معصوم مورد استفاده قرار می‏گیرد به پایان می‏رسد؛ زیرا در عصر ظهور مردم به مقررات و احکام قطعی دست می‏یابند و از اینها بی‏نیاز می‏گردند. همچنین بیشتر تفاسیر از اعتبار ساقط می‏شود و تنها تفاسیر برخاسته از روایات رسیده از پیامبر و اهل بیت باقی می‏ماند.

همین‏گونه قرائتهای مختلف از قرآن شریف که دلیلی برای آن نازل نشده است برداشته می‏شود چرا که مردم قرآن و قرائت صحیح آن را به گونه‏ای که بر قلب مصفای محمد(ص) فرود آمده است از امام مهدی(ع) می‏آموزند و تفسیر و پیام و مفهوم آن را آن‏گونه که خدا اراده فرموده است می‏شناسند و بر معارف بلند و راز و رمز و شگفتیهای آن که همچنان ناشناخته و پوشیده است، آگاهی می‏یابند.

حضرت امام باقر(ع) فرموده ‏اند:

توتون الحکمة فی زمانه حتی ان المراة لتقضی فی بیتها، بکتاب اللَّه و سنّة رسوله

یعنی به مردم عصر حکومت درخشان او، دانش و بینش ارزانی می‏گردد که زن در کانون خانه خویش براساس کتاب خدا و سنت پیامبرش عادلانه و آگاهانه داوری می‏کند و نیازی به دیگری ندارد.

این روایت نشانگر این واقعیت است که مردم در روزگار حاکمیت آن حضرت، براساس آداب و مقررات دینی تربیت شده و احکام شریعت را آموخته و بر پایه‏ای از فرهنگ و تمدن اوج می‏گیرند که هر بانویی می‏تواند در درون خانه خویش میان آن دو انسان براساس مقررات کتاب خدا و سیره و روش عادلانه پیام‏آور بزرگ او قضاوت کند.

امیرالمؤمنین علی(ع) هم طی گفت‏وگویی با جناب کمیل بن زیاد نخعی می‏فرمایند:

ای کمیل، هیچ علمی نیست مگر آن که با من آغاز گردد و هیچ سری نیست مگر آنکه با قائم پایان پذیرد.

لازم است بدانیم که خود امام مهدی براساس کتاب خدا و سیره و شیوه انسانساز و افتخار آفرین پیامبر تدبیر امور می‏کند و به اندازه ذره‏ای از آن انحراف نمی‏جوید. او شریعت جدید یا دین دیگری نمی‏آورد که با اسلام راستین ناسازگار باشد.

همچنین واقعیت که رخ خواهد داد این است که همه مذاهب پدید آمده پس از رحلت پیشوای بزرگ توحید پیامبر گرامی ملغی می‏شود و از میان می‏رود چرا که اینها راه و رسمی است که در کتاب خدا و سنت پیامبر جایی ندارد. در کلامی که از عالم اهل سنت به نام ابن العربی بیان گردیده آمده است:

امام مهدی پس از ظهور، دین را همان‏گونه که بود و نازل گردید آشکار می‏سازد، به طوری که اگر پیامبر گرامی حاضر باشد به همان حکم کند. او مذاهب مختلف را از روی زمین با ارشاد و هدایت خویش برمی‏دارد و جز دین خالص و پاک آسمانی نمی‏ماند.

آری در آن شرایط پر افتخار است که اتحاد بزرگ اسلامی تحقق می‏پذیرد چرا که همه مسلمانان در اصول دین و فروع آن و همه مسایل فقهی و احکام و مقررات شرعی، متحد و یکپارچه می‏گردند.

دین راستین همان اسلام واقعی خواهد بود و مذهب همان مذهب تشیع که مذهب خاندان وحی و رسالت است و پیامبر گرامی مردم را بدان دعوت نموده است. و همه بشریت بدین سان زیر پرچم پر افتخار لااله‏الااللَّه، محمد رسول‏اللَّه، علی ولی‏اللَّه در اوج سعادت و رفاه و نیکبختی زندگی می‏کنند.

در حدیثی که امام مجتبی از پدرش حضرت علی نقل می‏فرماید چنین آمده است:

مهدی زمین را از برهان و دانش و نور هدایت پر می‏کند تا آن‏جا که سراسر گیتی به وی ایمان آورد و کافران مسلمان شوند و فاسقان صالح گردند.

و باز حضرت علی(ع) در بیان دیگری از حضرت مهدی چنین می‏فرماید:

… لافترک بدعة الا ازالها ولا سنة الاّ اقامها.

یعنی آن پیشوای الهی تمامی بدعتها را نابود می‏کند و همه سنتها و شیوه‏های پسندیده را زنده و برپا می‏کند.

تربیت در عصر امام مهدی(ع)

از واقعیت‏ های تردید ناپذیر این است که انسان در همه ابعاد، قابل تربیت و سازندگی است و هنگامی که برنامه ‏های تربیتی براساس ارزشهای والای اخلاقی و انسانی تنظیم گردد بشریت راه اعتدال و درستی را خواهد گزید. و در راه و روش شایسته و ستوده‏ای گام خواهد نهاد. اما اگر برنامه‏ها و عوامل تربیتی فاسد و ناصالح باشد بدون تردید نتیجه معکوس خواهد داد و انسان به سوی تباهی خواهد رفت.

/۱/ کانون خانه و خانواده که کودک در آن دیده بر جهان می‏گشاید یک کانون و عامل تربیتی است که در جهت‏دهی به کودک نقش بسیار مهمی دارد.

/۲/ پس از خانه، نقش مدرسه است که کودک با ورود بدانجا مراحل نخستین دانش و فرهنگ را از طریق آموزگاران دریافت می‏دارد و هر چه مراحل مختلف علمی را طی می‏کند سطح مطالعه و فرهنگ و آگاهیهای او بالا می‏رود تا سرانجام به عالی‏ترین مراحل و مدارج علمی و فکری می‏رسد.

/۳/ عامل محیط و جامعه، کودکی که در جامعه‏ای مملو از دروغ و شائبه و بی‏بندبار رشد می‏کند تربیت ناشایست و نادرست می‏پذیرد و کودکی که در جامعه دین باور و امانت‏دار و سرشار از حیا و درستکاری تربیت شود فردی شایسته خواهد بود.

/۴/ رسانه ‏های گروهی و دستگاههای تبلیغاتی جامعه همچون روزنامه ‏ها و مجلات، رادیو و تلویزیون و…

امام مهدی(ع) که در اندیشه اصلاح جامعه جهانی است و می‏خواهد جامعه‏ ای به راستی اسلامی پی‏ریزی نموده و آن را به ارزشهای والای انسانی و قرآنی آراسته سازد، در این راه می‏بایست از وسایل و عوامل تربیتی بهره گیرد و آموزشهای تربیتی صحیح و سازنده خویش را به وسیله این وسایل و تجهیزات به گوشها برساند. از این رو مدارس و آموزشگاهها را، فرهنگ و تعالیم انسانساز اسلام اداره و رهبری می‏کند و راههای تعلیم و تربیت در همه مراحل از شیوه‏ها و برنامه‏های اسلامی بهره‏مند می‏گردد و وسایل ارتباط جمعی به طور کامل، شایسته و مفید و ثمربخش می‏شوند و از چهارچوب مقررات و ارزشهای اسلامی تجاوز نمی‏کنند.

نویسنده: حجت الاسلام والمسلمین آقایی

نقل از وبسایت کرانه ها

پاسخ دهید